Tuesday 23 August 2011

Tak kan aku....

Hari ni saya akan berkongsi tentang rawatan yang saya terima untuk kanser payudara. Sebenarnya rawatan untuk penyakit ini tidak begitu menyakitkan, hanya kesan sampingan tu yang membuatkan saya agak sukar untuk menerimanya. Setelah saya pergi ke hospital besar Batu Pahat untuk mendapatkan rawatan selanjutnya saya telah diarahkan untuk menjalani satu lagi pembedahan bagi memastikan tahap mana kanser saya ini (sama ada telah merebak atau tidak). Pembedahan melibatkan sedikit di payudara dan kelenjar bawah ketiak turut dibuang bagi mengelakkan kanser merebak. Kelenjar dibawah ketiak merupakan laluan sel kanser untuk merebak ke organ-organ lain seperti jantung, hati dll.Hasil dr pembedahan tersebut doktor mengesahkan tiada sel kanser kawasan yang mereka ambil. Lega sedikit perasaan saya, sebab sekurang-kurangya saya tahu sel kanser belum merebak ke organ lain. Doktor mengatakan kanser saya masih di tahap 1.
Sebulan lepas pembedahan saya menjalani rawatan kimoterapi untuk 6 kali (cycle). Rawatan kimoterapi adalah memasukkan ubat (saya tak pasti namanya) tapi ada 3 jenis berbentuk cecair dan akan dimasukkan kedalam drip air yang disalurkan di lengan saya. Ianya tidak menyakitkan dan hanya mengambil masa lebih kurang 3 – 5 jam untuk sekali rawatan. Lepas tu saya boleh balik rumah untuk berehat. 3 minggu lepas tu baru datang lagi untuk kimoterapi seterusnya. Rawatan kimoterapi mengambil masa 6 bulan baru selesai. Biasanya sehari sebelum kimoterapi darah akan diambil bagi menentukan hemoglobin mencukupi bagi menjalani rawatan. Kalau tak cukup kena makan pil tambah darah. Tapi sepanjang tempoh rawatan tersebut saya bersyukur kerana Allah telah permudahkan urusannya dan itulah yang saya mohon setiap hari. 
Kesan sampingan dari rawatan tersebut selain muntah selepas habis ubat kimo masuk ke dalam badan, rambut juga akan gugur. Mula-mula mengalami keguguran rambut tu saya pada mulanya susah juga terima kenyataan. Hari-hari menangis sebab rasa macam saya ni memang dah nak mati sangat. Ada satu hari tu, sebab kepala dah terlalu gatal nak syampoo rambut (sebab masa saya mengalami keguguran tu saya sentiasa pakai scarf bagi elakkan rambut bertaburan di lantai), tapi bila tengok rambut bertaburan di lantai bilik air saya jadi sedih…. tak tahu nak gambarkan perasaan masa tu…
Ubat rawatan kimoterapi bertujuan untuk mematikan semua sel di dalam tubuh kita. Sebenarnya ia untuk mematikan sel kanser sahaja tetapi melibatkan keseluruhan sel, ini menyebabkan sel rambut tidak ada, tu yang menyebabkan rambut kita gugur. Untuk menjadikan saya lebih selesa, suami saya mengambil keputusan untuk menccukur kepala saya, jadi la saya budak botak. Mula-mula saya tengok rupa saya dicermin saya menangis sepuas-puas hati, tapi saya kena kuatkan semangat sebab saya perlu berada dalam keadaan tersebut dalam tempoh yang lama.  Sepanjang tempoh kimo ni segala bulu-bulu tak ada kat tubuh saya termasuk bulu hidungku….
Selepas habis rawatan kimoterapi pada Disember 2004, saya perlu menjalani rawatan radioterapi pula. Saya akan bercerita berkenaan rawatan ini di post akan datang. Tunggu….
Sebelum itu, saya menyeru kepada semua wanita diluar sana untuk sentiasa membuat pemeriksaan payu dara kerana sebelum saya kena dulu, saya selalu fikir ‘ tak kan aku yang kena’… Kanser payu dara tidak mengenal bangsa, rupa, umur dan keturunan anda… ia akan menyerang siapa sahaja yang mempunyai payu dara. Kanser payu dara adalah kanser yang paling mudah dikesan dan mendapat rawatan awal kerana kita senang kesan ketulan berbanding kanser rahim, hati dsbnya. Biasanya kanser tersebut dapat dikesan setelah pesakit mengalami simptom yang kritikal. Jangan rasa malu untukmenjalani pemeriksaan kerana sikap malu ini lah yang menyebabkan ramai wanita yang mendapatkan rawatan dihospital telah sampai  ke tahap lewat. Kalau malu cari doktor perempuan. Itulah nasihat saya…Ingat ketulan di payu dara tidak semestinya kanser.

No comments:

Post a Comment