Tuesday 23 August 2011

Assalamualaikum

Salam perkenalan kepada semua yang terjumpa blog ini.

Blog ini bertujuan untuk berkongsi maklumat dan idea tentang kesihatan terutamanya penyakit kanser. Telah sedia maklum penyakit kanser merupakan antara pembunuh utama masyarakat dunia. Sememangnya ajal dan maut di tangan Allah tetapi kita sebagai hambanya perlulah sentiasa berusaha untuk mencari penawar setiap penyakit yang diberikan.
Mengapa saya memilih penyakit kanser? kerana saya seorang yang pernah mengalami penyakit ini. Saya seorang pesakit kanser payudara 4 tahun lepas. Kini saya masih dalam rawatan iaitu setiap hari perlu mengambil ubat ‘tamoxifen’ sekurang-kurangnya 3 tahun dan maksimum 5 tahun.
Tahun 2004 sekitar bulan Mac saya terasa seperti ada ketulan di payudara sebelah kanan saya. Ketulan kecil, keras dan tidak bergerak-gerak. Rasanya seperti pergerakan biji mata kita bila disentuh. Ianya tidak sakit. Saya rasa ada yang tidak kena dan terus mengajak suami  berjumpa doktor. Doktor mengesahkan ada ketulan tersebut dan menasihatkan saya untuk membuangnya. Kebetulan klinik tersebut menawarkan pembedahan kecil, saya tanpa berfikir panjang terus membuat temujanji . Ketulan dianggarkan berukuran 1.5cm telah dikeluarkan. Oleh kerana saiz yang kecil, doktor menjangkakan ianya hanya ‘lump’ (ketulan bukan kanser). Saya pun sebenarnya tidak terfikir tentang kanser.
Empat hari selepas pembedahan, doktor yang merawat saya telah memanggil untuk ke klinik semula. Laporan ujikaji terhadap ketulan tersebut telah siap. Doktor memberitahu dan mengesahkan ada sel kanser didalam ketulan tersebut. Saya merasakan dunia ini macam nak runtuh. Perasaan masa tu cuma Allah sahaja yang tahu untuk saya menerima kenyataan tersebut. masa tu satu je yang saya fikirkan ‘mati’! saya percaya semua orang yang berhadapan dengan saat ini akan memikirkan perkara yang sama. Doktor menasihatkan saya ke hospital bagi menerima rawatan lanjut. bersambung…. bagaimana saya menerima rawatan seterusnya.

No comments:

Post a Comment